Romakép Műhely 9. (2019)
MyStreet – A magyarországi minor képek története és jelenlegi helyzete
Kulcsszavak: MyStreet, kisebbségi kép/minor média, részvételi videó, civil újságírás, privát
film
Koncepció: A Romakép Műhely 2019 tavaszi évadának fő témája a részvételi és közösségi filmkészítés,
amely olyan tudományterületekkel érintkezik, mint a vizuális antropológia vagy az
autoetnográfia. A filmprogrammal párhuzamosan futó kutatás módszertanát a részvételi
akciókutatás és a digitális történetmesélés alapján alakítjuk ki. A program összeállításakor
elsősorban a helyi és kisközösségi képviseletre fókuszálunk, amely megvalósulhat
művészeti formában, ölthet politikai funkciót és működhet mint civil újságírás. A program
elméleti és gyakorlati keretéül kínálja magát a MyStreet-projekt, amely mint téma már
szerepelt a Romakép Műhelyben. Célunk az, hogy elsősorban (de nem kizárólag) rövidebb hosszabb videók (kvázi dokumentumfilmek) segítségével feltérképezzük, hogy a gazdag
mozgóképes kultúra különböző területein a bármilyen szempontból kisebbséginek
minősíthető vizuális önreprezentáció miként szerepel, illetve ha nem szerepel, akkor a
hiánynak mi az oka. A mozgókép mellett megjelenhet a fénykép (ahogy mindig is a Romakép
Műhely története során, 2019-ben például a Csoszó Gabriella vezette fotóiskola révén).
A programot 2018 őszén készítettük elő az ELTE Média és Kommunikáció Tanszékén egy
mesterszakos kurzus keretében (Kulturális gyakorlatok). A hallgatók közreműködésével
összeállítottuk a pontos programot, kutatást végeztünk az egyes programelemekre
vonatkozóan, szakirodalomlistát állítottunk össze, és elkezdtük a program szervezését
(kapcsolatfelvétel az intézményekkel, a szakértő vendégekkel).
Az ELTE Kommunikáció és Média Tanszékén megalapított Minor Média/Kultúra
Kutatóközpont egyik kutatási projektje a magyarországi részvételi videózás, illetve tágabban
a kisebbségi, részvételi és művészeti alapú képkészítés (minor média) történetének és
jelenlegi helyzetének feltérképezése, továbbá a térkép alapján egy hálózat kiépítése. A
kutatóintézet nevében szereplő „minor média” kifejezés jelen esetben arra utal, hogy a
részvételi képkészítésnek a kisebbségi közösségek önreprezentációjában betöltött szerepét
szeretnénk vizsgálni. Ezen belül is azt az alternatív képalkotást, amely a domináns
(közszolgálati és kereskedelmi médiában keringő) képek ellensúlyozását jelentheti. Történeti
előképünk egyrészt a privátfilm és annak művészi kisajátításai, feldolgozásai (Bódy Gábor,
Tímár Péter, Forgács Péter), másrészt a privát és a nyilvános átfedésében létező ön- és
közösségi ábrázolás mozgalmai (Mass Observation, MyStreet, részvétel alapú
médiaantropológiák), harmadrészt pedig a magyarországi civil videóműhelyek tevékenysége
(pl. médiaiskolák, médiaműhelyek). A kutatás nyilvánosságát a Romakép Műhely hatrészes
filmprogramja jelenti. A programot, amely nyitott minden érdeklődő számára, a Romakép
Műhely c. egyetemi kurzust látogató hallgatók szervezik.
Cseke Balázs,
ELTE kommunikáció- és médiatudomány mesterszakos hallgató
Müllner András,
a Minor Média/Kultúra Kutatóközpont vezetője, a Média és Kommunikáció Tanszék oktatója
Varga Krisztina,
az ELTE Film-, Média és Kultúratudomány doktori programjának hallgatója
Budapest, 2019. 2. 3.
romakepmuhely
romakepmuhely | © Made by dorakomlosi