2023
2023-ban hat eseményt szerveztünk hat helyszínen. A megtekintett művek között volt rövidfilm (Ania), riportfilm (Elfogadás Sütöde, Abcúg-, Partizán- és Telex-riportok), kortárs művészeti projekt (Hogyan tudtam meg?), dokumentumfilm (Feldolgozatlanul), játékfilm (Háromezer számozott darab), és néprajzi kiállítás (Erdős Kamill életműve a Néprajzi Múzeumban).
2022
Oslótól a Keleti pályaudvarig. A liminalitás médiaképei
A hatvanas évek argentin filmkultúrájában megszületett „harmadik film” mintájára, amely egyszerre akart távolságot tartani a Hollywood nevével fémjelzett piacorientált filmkészítéstől és az Európa-centrikus művészfilmtől, bevezethetjük a harmadik média fogalmát, amely a minor média szinonimájaként szolgálhat. A minor média vagy harmadik média kifejezések a közösségi-részvételi képkészítés összetett jelenségét nevezik meg. A filmesemény magában foglalja a vetített filmet, de nem csak azt, hanem annak performatívdiszkurzív „újrajátszását” a résztvevő közönség által.
2021
A magyarországi minor képek története és jelenlegi helyzete
A „minor média” kifejezés jelen esetben arra utal, hogy a részvételi képkészítésnek a kisebbségi közösségek önreprezentációjában betöltött szerepét szeretnénk vizsgálni. Ezen belül is azt az alternatív képalkotást kutatjuk, amely a domináns (közszolgálati és kereskedelmi médiában forgalmazott) képek ellensúlyozását jelentheti. A kutatás (egyik) nyilvánosságát 2021-ben is a Romakép Műhely hatrészes filmprogramja jelenti.
2020
A roma/cigány közművelés képei és emlékezeti helyei
Egy társadalom számára pontos tükör, hogy milyen közművelődési lehetőségeket kínál a saját kisebbségi és sérülékeny közösségei
számára. A dokumentumfilm ilyen tükörként tud funkcionálni, amikor a közművelődés különböző formáit jeleníti meg. A Romakép Műhely 2020-as évadának témája a cigány közművelődés és annak mozgóképes ábrázolása.
2019
MyStreet – A magyarországi minor képek története és jelenlegi helyzete
A Romakép Műhely 2019 tavaszi évadának fő témája a részvételi és közösségi filmkészítés, amely olyan tudományterületekkel érintkezik, mint a vizuális antropológia vagy az autoetnográfia. A filmprogrammal párhuzamosan futó kutatás módszertanát a részvételi akciókutatás és a digitális történetmesélés alapján alakítjuk ki.
A program látogatói mindenekelőtt megismerkedhetnek a Romakép Műhely eddigi tevékenységével, programjaival, pedagógiai koncepciójával, majd a 2018-as évad központi témája, az archívum körüljárása következik, az egyes filmek és vetítőhelyek segítségével.
2017
„Estézés” Nyitott, sokszínű, átjárható közösségek
2017-ben a műhelyben különböző példákon keresztül azt teszteljük önmagunkon, hogy miként lehet városi keretek között feleleveníteni és képkritikai gyakorlattal ötvözni az „estézés” közösségi hagyományát
2016
A médiaantropológiai indíttatású 2016-os Romakép Műhely azt kutatta, hogy miképpen jelentek és jelennek meg roma közösségek a kortárs mediatizált térben, hogyan alakítják a közösség önképét a médiában aktív roma szereplők, és milyen hatást tudnak gyakorolni a többségi médiára és társadalomra, akár kulturális, akár politikai értelemben.
A félév során a reprezentáció és önreprezentáció kérdéskörén keresztül azzal foglalkozunk, hogy milyen jelentések konstruálódnak a romákkal foglalkozó filmes és fotós ábrázolásokban. Kapcsolódva az előző félévek műhelyeinek témáihoz és vizsgálataihoz, az elemzések során képet kaphatunk azokról a jelölő tekintet által működtetett normákról, melyek ezeket a jelentéseket a romákról megalkotja, és ezáltal alakítja a romákról szóló tudást a hétköznapok valóságában.
A „Határátlépések” címmel különböző eredetű, műfajú és témájú filmeket foglalunk a programba. Egyrészt azokra a filmes eszközökre fókuszálunk, amelyek a fikciót és dokumentarizmust elválasztó határt konstruktív értelemben megsértik.
2013
Roma kulturális, művészi, politikai tevékenység a rendszerváltás után
Az évadban a hangsúly a rendszerváltás utáni időszak roma kulturális, művészi, politikai teljesítményein van. Mozgóképeinken és vendégeink között szerepelnek azon generáció tagjai, akik meghatározó alakjai, élvezői vagy esetleg elszenvedői voltak a demokratikus átalakulásnak.
2012
A filmek és a vendégek kiválasztásának kulcsfogalma a
láthatóság. A legtöbb programelem a roma önreprezentáció különféle
megvalósulási formáiból áll: a tudománytól a képzőművészeten, a zenén és színházon át a jogvédelemig.
2011
2011. tavaszán, a DocuArt Mozi filmklubos hagyományaira és a dokumentumfilm terjesztése iránti elkötelezettségére alapozva indítottuk el azt a rendhagyónak számító filmklubot, amely az ELTE MMI Média Tanszékén meghirdetett kurzusként is működött. A kurzus témája a „Romaábrázolás a kortárs kultúrakutatások tükrében” volt.
romakepmuhely
romakepmuhely | © Made by dorakomlosi